Webová analytika a Google Analytics

Google Analytics - zdroje návštěvnosti grafWebová analytika je souhrn metod a nástrojů sloužících k analýze zdrojů návštěvnosti webu a chování návštěvníků / uživatelů na webu. Pomocí webové analytiky tedy zjistíme odkud přišel návštěvník webu, co hledal, jak dlouho četl naší stránku, nebo jestli uskutečnil některou z konverzí.

Konverze a webová analytika

Webové stránky provozujeme za určitým účelem. Žádná firma si snad nenechá vytvořit web, jen aby ho měla. Účel webu může být různý. Na webové stránce můžeme prodávat zboží, získávat kontakty na zákazníky, poskytovat informace, vytvářet komunitu a tak dále.

Konverze je určitá žádoucí aktivita návštěvníka / uživatele webu. V případě eshopu může být konverzí například objednání zboží, ale i registrace, nebo odeslání určitého dotazu. Na firemních stránkách zase budeme požadovat, aby návštěvníci navštívili provozovnu, zavolali, či odeslali email. Každý typ webu má tedy specifické konverze.

Konverzní poměr

Konverzní poměr je procentuální vyjádření uskutečněných konverzí. Tedy jedná se o procento ze všech návštěvníků webu, kteří zakoupí zboží, pošlou email, nebo vykonají jinou pro nás zajímavou aktivitu. Stanovit ideální konverzní poměr je poněkud obtížné, ale obecně se považuje 1 % za dobrý výsledek ( tedy jeden ze sta návštěvníků si zakoupí produkt, objedná zboží, etc. ). Nevhodně nastavené konverze ovšem můžou pak dávat nesmyslná data, podle kterých bude webová stránka vypadat jako úspěšná a přitom bude pravdou opak. Nastavování cílů ( tedy konverzí ) by měl proto dělat odborník.

Google Analytics

V ČR existuje několik služeb pro webovou analytiku. Za zmíňku stojí třeba Toplist.cz, nebo Navrcholu.cz. Za nejpropracovanější považuji nástroj Google Analytics, který používám na všech svých webových stránkách.

Návštěvnost webové stránky

Návštěvnost webové stránky v zadadném časovém období

Google Analytics - přehled návštěvnosti za měsíc
Tento graf z Google Analytics zobrazuje návštěvnosti webové stránky v zadaném období. Do grafu si můžeme připisovat poznámky, filtrovat uživatele do několika segmentů, nebo i srovnávat návštěvnost s jiným časovým úsekem.

Srovnání návštěvnosti během dvou časových období

Google Analytics -  srovnání návštěvnosti za dvě stanovená období
Google Analytics nám může pomoci i při srovnání dvou časových období. Chcete porovnat měsíční návštěvnost před optimalizací a po optimalizaci webových stránek ? S Google Analytics to není problém !

Segmenty - hloubková analýza

Google Analytics zvládá i segmentaci dotazů . Pomocí segmentů můžeme například vyfiltrovat návštěvníky z Prahy, kteří používají Firefox a zakoupili si nějaké zboží přes sledovaný eshop. Možností segmentace je mnohem více. Získaná data můžou být cenným pomocníkem pro zlidštění webové stránky a zvýšení konverzního poměru.

Představu o Google Analytics si můžete vytvořit pomocí videa Úvod do Analytics - pouze v anglickém jazyce.