Socializované vyhledávání: Teorie sociálního surfaře

V tomto článku bych se chtěl věnovat změnám, které do světa webových stránek přinesly sociální sítě. Původní teorie náhodného a inteligentního surfaře vznikly pro svět webových stránek s méně autory obsahu. Modely nepočítaly s nákupem odkazů, SEO lištami a dalšími způsoby věčných pokusů o manipulace s ranky. Řešení je snadné - nechat prestiž přidělovat samotné uživatele.

Sociální psychologie: Teorie referenčních osob a skupin

Každý z nás zná člověka, nebo organizaci , na které se obrátí, když chce s něčím poradit, nebo které rád poslouchá, protože mají obdobné názory a hodnoty. Pro každou životní otázku si vybíráme různé osoby. V sociální psychologii je nazýváme referenční osoby. Jeden soused může být mojí referenční osobou přes opravu auta a jiného souseda považuji za specialistu na zahradničení. Ať si vyberu jakékoliv téma, tak vždy k němu dokážu přiřadit osobu, které bych se na danné téma zeptal. Tato osoba je moje referenční osobou. Akceptuji její rady a pravidla pro danou oblast.

Zároveň existují referenční skupiny, která by se považujeme za kompetentní k řešení rozdílných situací. Referenční skupinou může být vědecká organizace, firma, církev, občanské sdružení, nebo kamarádi z hospody.

Referenční osoby na internetu, aneb influenceři

Referenční osoby se v hantýrce marketingu jmenují influenceři. Jedná se o osoby, které mají socilální prestiž v důsledku symptatičnosti, odbornosti, nebo morálce. Na vytipování influencerů slouží například nástroj Klout, který se snaží ( ne úplně přesně ) spočítat prestiž osoby na sociálních sítích pro určitá témata.

Socializované vyhledávání na Google

Vývojáři Google začali bojovat proti linkbuilderům. Jejich nástrojem je Penguin a Panda update vyhledávacího algorytmu. Linkbuilding totiž podkopal základní předpoklad pro výpočet hodnocení webu pomocí rankových modelů. S ranky je možné manipulovat a proto vysoký rank nezaručí kvalitu obsahu. Z tohoto důvodu byl systém postavený na zpětných odkazech obohacen o sociální prvek. Google spustil sociální sít Google Plus. Pomocí +1 tlačítek může každý uživatel přidávat prestiž svému oblíbenému webu a doporučije ho tak svým přátelům. Narozdíl od Facebooku jsou veřejné příspěvky publikované na Google Plus vyhledatelné ve fulltextovém vyhledávání. Své o tom ví třeba zlodějka psů .

Důraz je tedy kladen na konkrétní lidi, kteří ve virtuální prostředí vytváří komunity různého zaměření. Největší sociální rank pro určitý dotaz by měl člověk, o kterém by drtivá většina lidí řekla, že je na danou problematiku expert. Pokud expert ( influencer ) doporučí odkaz, tak tím zvyšuje hodnotu obsahu dané stránky. Stránka se proto zobrazí výše ve výsledcích SERP.