Marketing není jen reklama

Na reklamu můžeme vynakládat velké finanční prostředky, a přesto nebude mít účinek, jaký bychom si představovali. Nespokojený zákazník totiž může odradit i desítky až stovky potenciálních zákazníků. Reference spokojeného i nespokojeného zákazníka je v očích potenciálních zákazníků vždy důvěryhodnější, než reklamní sdělení. Marketér se proto musí zabývat i kvalitou a přidanou hodnotou nabízených produktů / služeb. K tomu slouží analytický nástroj označovaný jako marketingový mix.

Marketingový mix - 4P

Marketingový mix je nedílnou součástí každého marketingového plánování přes více jak 60 let. Ani v prostředí internetu nepozbývá platnosti.

4P - pohled producenta

V tomto seznamu se snažím nahlížet na marketingový mix v prostředí internetu. Rozdíly oproti offline marketingu jsou přesto minimální.

  • Výrobek (Product): prostředek uspokojení potřeb zákazníka

    • užitná hodnota,
    • varianty
      • velikost balení (objem, hmotnost, počet kusů),
      • barevné varianty,
    • kvalita,
    • obal / design,
    • značka,
    • návazné služby,
    • záruka,
  • Cena (Price): částka a v penězích, za kterou se služba / zboží prodává

    • slevové akce,
    • klubové benefity / výhody pro registrované,
    • způsob a termín splacení ( splátkový prodej, odložení splátek, delší doba splatnosti faktury, PayPal, SMS platba, kreditní karty, bezhotovostní převod, hotovost, virtuální měny),
    • náhrady ( snižení na cenu konkurenční firmy, update nebo upgrade software zdarma a placený),
    • doprava zdarma,
  • Propagace (Promotion): šíření povědomí o produktu / službě

    • reklama: PPC, CPT, PPP, SEO, PPL, affiliate , katalogy, srovnávače zboží / služeb,
    • public relations:
      • blogy, vlogy,
      • instruktážní videa,
      • tiskové zprávy,
      • účast v internetových diskuzích,
      • sociální sítě,
      • newslettery,
      • emailové konference,
      • online podpora: chat, email,
      • uživatelské recenze,
      • ankety značek (např. Zlatá Lupa, Tweet roku,...),
      • Corporate Social Responsibility – CSR: podpora neziskových projektů, veřejné sbírky, dárcoství ,
    • podpora prodeje,
      • slevové portály ,
      • soutěže, kupóny - slevové kódy,
      • aukce,
      • množstevní slevy,
      • zaváděcí ceny,
      • dárky a vzorky,
  • Distribuce (Placement): přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi

    • zboží skladem, okamžitá dostupnost služby,
      • způsoby doručení (přepravní služba, osobní odběr),
      • způsoby plnění (dostupnost služby - registrace, stažení souboru, shlédnutí videa, vyplnění formuláře),
    • rychlost dodání, dodržení termínu,
    • přehled o pohybu zásilky / vývoji - stavu služby,

4C - pohled zákazníka

Zatímco 4P nahlíží na produkt/službu očima producenta /poskytovatele, tak 4C zvažuje jak produkt vidí cílový zákazník.

  • Řešení potřeb zákazníka (customer solution)

    • funkčnost produktu / kvalita služby,
    • trvanlivost produktu / záruka služby,
    • uspokojení více potřeb najednou,
    • image produktu / služby, reference přátel a zákazníků,
  • Náklady, které zákazníkovi vznikají (customer cost)

    • náklady na dopravu,
    • náklady na komunikaci (telefony, připojení k internetu),
    • investovaný čas,
    • náklady na platbu,
  • Dostupnost řešení (convenience)

    • zboží skladem,
    • rychlost doručení zboží /služby,
    • pracovní doba a možnost objednat online 24/7,
  • Komunikace (communication):

    • zpětná vazba,
    • řešení problémů ,
    • rychlost komunikace,
    • možnost výběru komunikačního kanálu dle vlastních preferencí ,
    • funkčnost komunikačního kanálu,
    • vstřícnost a tón komunikace,
štítky: