Čistá URL je slovně vyjádřená URL adresa. Taková adresa je snáze zapamovatelná pro uživatele. Navíc můžeme přidat do URL adresy důležitá klíčová slova.
příklad: http://seowebmaster.cz/vliv-URL-na-SEO
Dynamická URL je URL tvořena pomocí scriptu na základě vygenerovaných hodnot. Vždy obsahuje znak ?.Tato URL je většinou pro běžné lidi nezapamatovatelná. V URL můžou být obsažená klíčová slova, ale v často tam jsou pouze identifikační čísla článků, nebo parametry filtrací.
příklady:
http://www.seowebmaster.cz/index.php?id_10314545
http://www.seowebmaster.cz/index.php?vliv-URL-na-SEO
http://seowebmaster.cz/vliv-URL-na-SEO?id=siva01
příklad linku pro měření emailové kampaně:
http://seowebmaster.cz/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=URL-a-SEO
/ značí adresář, nebo kategorii. Pokud odmažeme část URL za /, tak by jsme se měli dostat do nadřazené kategorie.
- spojuje slova, volná fráze klíčových slov. Ideální pro tvorbu čistých URL. Google doporučuje používat jako spojnici mezi slovy. _ mezera má spojovat klíčová slova do přesné fráze. Google nedoporučuje mezeru v URL používat.
? označuje dotaz. Je vždy v dynamické URL. Vše co je za otazníkem se zcela indexuje. Otazník se používá i při identifikaci kampaní ( PPC, affilate, sociální sítě, email, atd.). Pokud je daný zdroj indexovaný vyhledávači, tak nesmíme zapomínat na canonical URL. Zamezíme tak nežádoucím duplicitním URL adresám.
& znak ampersand slouží k oddělení parametrů scriptů. Je to znak používaný u dynamických URL. Vždy se vyskytuje až za ?. Ampersand se používá i doURL v případě PPC kampaní. Stránky, které generují URL s parametry, které se řetězí, by měly mít nastavenou canonical URL na základní URL bez parametrů ( tedy bez & )
příklad:
http://www.seowebmaster.cz/index.php?id_10314545&season_254
příklad canonical k URL výše:
<link rel="canonical" href="http://www.seowebmaster.cz/index.php?id_10314545">
# znak hash je značí kotvu záložky. Používá se v HTML k rychlému odkazování na část v delším textu, ale je to také symbol používaný u stránek psaných v AJAX. Vyhledávače neindexují část URL za #. V Google Analytics se takové URL ani standardně nezobrazují, pokud si nepřidáte do měřícího kódu location.hash. Facebook umí používat text u kotvy k automatické úpravě title zobrazované stránky.