Potřebuje vaše firma sociální sítě?

Kdo není na Facebooku, jako by nebyl. Čím více fanoušků máte, tím lépe! Takových neuvážených rad lze po různých diskuzích najít nespočet. Pravdou je, že ne pro každou firmu jsou sociální sítě vhodné. Druhou důležitou pravdou je, že je lepší mít pár stovek skutečných fanoušků, než tisíce pofidérních, kupovaných.

Být na sociálních sítích, nebo raději ne?

Sociální sítě jsou dobré pro B2C obchody. Může je tak využít maloobchodní prodejce, tak i výrobce produktu jako podporu prodeje z dola (zvyšováním & utužování poptávky). Měli by jste mít i jasnou představu, kdo jsou vaši zákazníci a kde se vyskytují. Pro některé to může být Facebook, pro jiné skupiny G+, či Twitter, nebo nějaké fórum.

Sociální sítě nejsou jednosměrný kanál. Pokud se nechcete s fanoušky i odpůrci bavit, tak si v žádném případě stránky na sociálních sítích nezakládejte. Počítejte s tím, že uživatelé budou klást otázky a budou očekávat odpověď přes stejný kanál. Pokud se odpovědi nedočkají, tak zůstane jen pocit frustrace a přišli jste o potenciálního, či stávajícího klienta. Při rozhodování, zda si založit stránky na sociálních sítí musíme vždy vědět, kdo a jak často se bude věnovat dotazům. Sociální sítě nejsou jen o publikaci příspěvků. Jsou hlavně o komunikaci.

Vulgární, přehnaně emoční, nebo lživé příspěvky a reakce nejsou dobrou reklamou. Takové informace se na sociálních sítích šíří velmi rychle a velmi rychle také příjdou lidé, kteří si od vás nic koupit nechtějí, ale budou vás chtít jen provokovat a pobavit se na váš účet, tzv. trollovat. Několik firemních stránek tímto způsobem již zaniklo. Na druhou stranu některé stránky používají negativní marketing cíleně a je to tolerováno. To se týká např. stránky filmu Babovřesky, nebo festivalu Benátská noc. Určitou skupinu lidí může tedy lákat i tento typ komunikace. Přesto jiné skupiny to spolehlivě odrazuje. Musíte tedy znát své cílové publikum.

Vytváříme síť - networking

V každé oblasti existují názorový vůdci ( opinion leaders). Pokud to myslíte s budováním sítě vážně, tak by jste si je měli umět naklonit na svoji stranu, nebo minimálně zajistit, aby vás znali. Některé společnosti třeba rozdávají takovým uživatelů vzorky na testování. Názorový vůdci si takové věci pro sebe nenechají a podělí se o poznatky se svým publikem. Vhodné osoby lze vytipovat pomocí služeb, jako je Follow.cz, nebo Klout. Můžeme využít nástroje na monitoring sociálních sítí. Vždy se zajímáme o postavení leadra v dané komunitě, jak ho vnímá naše cílová skupina. Můžeme použít i crowdsourcing a zeptat se stávajících fanoušků, kdo jsou podle nich kapacity, nebo názorový vůdci ve vašem oboru.

Lepší jeden skutečný, než tisíce falešných fanoušků

Až neúměrně často se vyskytují nabídky, které slibují stovky, až tisíce fanoušků. Fanoušky nikdy nelze kupovat. Nabídka se může jevit sice lákavá, ale za své peníze získáte fanoušky v podobě dětí, fiktivních účtů, nebo lidí z Filipín. Nikdy nekoupíte skutečného fanouška se zájmem o vaši firmu. Skutečný zájem se totiž nedá koupit, ten musíte získat svým přístupem, obsahem, komunikací.

Skutečný fanoušek se projevuje tím, že na příspěvky reaguje pomocí komentáře, sdílení, nebo liknutí statusu. Také mluví o značce i na svém profilu. To je fanoušek, o kterého by jste se měli zajímat.

Sociální sítě jsou jak stvořené pro značky, které jsou životním stylem. Díky Facebooku, Twitteru, Google Plus, nebo jiné síti se můžou fanoušci značky sdružovat a žít svoji vlastní kulturu. Příkladem takových značek budiž Harley Davidson, nebo Apple. Tyto firmy nejlépe pochopily, jak se vytváří věrná klientela. Zkuste na svoji značku nahlížet stejným způsobem.