Strategická plánovací matice General Electric

Strategická plánovací matice slouží k rozhodování o strategii působení firmy na trhu. Hodnotí vztah mezi atraktivitou trhu a sílou firmy. Největší zranitelnost matice je ve správném určení síly firmy a atraktivity trhu.

Atraktivita trhu je určena

  • velikost trhu
  • roční míra růstu trhu
  • historická zisková marže
  • intezita soutěživosti
  • technologické požadavky
  • náchylnost k inflaci
  • energetické požadavky
  • enviromentální dopady
  • sociologické faktory
  • ekonomické faktory
  • politické faktory

Dle zmíněných faktorů je atraktivita trhu označena jako:

  • vysoká
  • střední
  • nízká

Síla firmy je určena

  • podíl trhu
  • podíl růstu
  • kvalita výrobku
  • pověst značky
  • distribuční síť
  • efektivita propagace
  • výrobní kapacita
  • účinnost výroby
  • náklady na jednotku
  • dodávky materiálu
  • výkon výzkumu a vývoje
  • řídící pracovníci

Dle zmíněných faktorů je síla firmy označena jako:

  • silná
  • střední
  • slabá
Síla firmy:
Atraktivita trhu silná střední slabá
vysoká Investovat do růstu Investovat do budování a na posílení zranitelných oblastí Budovat selektivitu, kapitalizovat silné stránky a minimalizovat slabé stránky
střední Investovat do atraktivních segmentů trhu Věnovat zláštní pozornost segmentům, které mají dobrý zisk Omezená expanze nebo sklizeň
nízká Řídit současné příjmy Chránit pozice v nejziskovějších segmentech Zbavit se jí

zdroj matice: Sultan Kermally: Největší představitelé marketingu; str. 91; Computer Press 2006