Tři pilíře SEO po Penguin 2.0

Google dlouhodobě usiluje o zkvalitňování výsledků. Původní koncepce hodnocení pomocí Page Ranku se ukázala jako nedostačující. Algorytmus šel obejít pomocí vytváření stránek, které měly sloužit pouze k odkazování, výměnou odkazů, registrací do stovek katalogů, nebo nákupem odkazů (odkazové lišty / bloky). Pomocí přesně voleného anchoru a znalostí správné landing page, která byla na dané klíčové slovo optimalizovaná, šlo celkem snadno dosáhnout předních pozic ve vyhledávání. S tím už je konec. Google Penguin 2.0 tyto metody vyřadil. Není divu, že se v odvětví "SEO služeb" mluví o smrti SEO. SEO přesto nezemřelo. Žije dál, ale bude jiné. Nové SEO má tři pilíře.

Pilíře SEO

SEO po Penguin 2.0 stojí na kvalitním obsahu, odkazech a sociálních signálech.

pilíře SEO
zdroj:Jayson DeMers: The Three Pillars of SEO

Obsah je král

Poučka, kterou čteme a slyšíme už pěknou řádku let: "obsah je král". Co to znamená? Představme si stránku, která je psaná pro roboty. Text je nudný, kolikrát i nesmyslný. Hlavním cílem je vytvořit omáčku pro odkazy. Když člověk na takovu stránku zabrouzdá, tak brzo pochopí, že to není pro něj a odejde jinam. Proč bychom také četli nějaké automaticky generované texty, nebo bezcenné reklamní sdělení.

Penguin má rád autorsky podepsaný obsah( viz. autorizace obsahu). Touží po obsahu, za kterým stojí prokazatelný člověk. Jako uživatelsky zajímavé typy obsahu, které lze použít k marketingovým účelům, můžeme uvést recence produktů, recenze firem, návody, srovnávací testy, novinky z oboru, slovníky a další obsah, který má "přidanou hodnotu".

Obsahový management

Analýza klíčových slov a optimalizace obsahu patří mezi práce SEO konzultantů, které budou i nadále potřebné. Cílem analýzy klíčových slov je vybrat často používaná slova, fráze a slovní spojení, které uživatelé často vyhledávají. Analýza klíčových slov je oporou pro tvorbu obsahu. Nemělo by docházet ke zbytečnému opakování klíčového slova, ale naopak máme usilovat o co nejpestřejší jazykový projev. Tak nejlépe zajistíme provoz na long tailové výrazy.

Strukturace obsahu je otázka přehlednosti i správného zařazení obsahu stránky ve výsledcích vyhledávání. Strukturace obsahu zahrnuje titulek stránky, meta tagy, nadpisy první a dalších úrovní. Ke strukturaci obsahu patří i rozdělení textu do odstavců, zvýraznění textu pomocí tagů (strong , em) a využítí mikroformátů.

User experience (UX), tedy uživatelská přívětivost, je další určujícím faktorem, který ovlivňuje ochotu návštěvníka zůstat na webu a později se i vrátit. Pod uživatelskou přívětivostí myslíme nerušivý design, jasná struktura obsahu, rychlost načítání, přítomnost / nepřítomnost rušivých reklam a doba nutná k nalezení hledané informace.

Design webu: kontext obsahu je stejně důležitý, jako obsah samotný. Zajímavý design upoutá pozornost návštěvníka a zvyší pravděpodobnost, že si web zapamatuje. To se pak může projevit v opakované návštěvě (vracející se návštěvník).

Aktualizace obsahu: pokud chceme zachytit uživatele na více klíčových slov, tak se neobejdeme bez tvorby obsahu formou blogu, nebo novinek a nových článků přímo na konverzním webu. Google má rád aktuální obsah. Nový obsah ho láká k indexaci. Kde se nic nemění, tam nemá důvod chodit příliš často. Čím více kvalitního obsahu vytvoříme, tím větší je long tail webu.

Přívětivost k robotům je také nedílnou součásti kvalitního obsahu. Neměli bychom zapomínat na mapu webu pro roboty, vyplněné alt popisy u obrázků, minimum textů v obrázku a povolené indexování.

Říše odkazů: silnější zůstává

Penguin si vzal na mušku hlavně odkazy. Zapomeňte na nákup odkazů, zapomeňte na registraci do stovky katalogů. Už i výměna odkazů více škodí, než pomáhá. Zůstávají jen ti "nejsilnější". Odkazy, na které nikdo nekliká, jsou méněcenné.

Stále platí, že čím vyšší má odkazující stránka rank, tím má větší důvěryhodnost, kterou na nás svým odkazem přenáší. Odkazovaná stránka tak přejímá část důvěryhodnosti stránky odkazující. Ovšem důvěra se snadno ztratí, když dojde na jevo, že odkazy jsou kupované, vyměněné, nebo vytvořené jen pro vyhledávače. Obvyklým znakem PR článku byly 3 odkazy v jednom článku. Amatéři odkazovali na první stránku, pokročilejší na konverzní stránky. Penguin takový pokus o manipulaci rozpozná celkem snadno. Z článku jdou přeci odkazy jen na jednu stránku a často i na jednu URL. Tak "přirozený" obsah přeci nevypadá ;). Jak získat ty správné odkazy?

Guestblogging značí hostování obsahu na webu třetí strany. V případě guestbloggingu bloger nabídne publikaci článku na vlastním blogu. Získá tak obsah pro svůj blog /web, aniž by ho musel sám vytvářet. Na oplátku umožní odkaz v článku na web hostujícího blogera. Jedná se v podstatně o PPP marketing.

Recyklace obsahu využívá starý a osvědčený obsah, který se převlékne do nového kabátu. Může se jednat o infografiku, která zobrazí obsah oblíbeného článku, nebo převedení článku do videa, či jiného nosiče informace.

Tiskové zprávy a konference jsou způsobem, jak budovat brand firmy, či produktu za pomocí studených i horkých médií. Novináře lze zaujmout pomocí případových studií, tiskových zpráv, výročních zpráv, angažováním v sociálně prospěšném projektu, nebo také jako odborný komentátor pro zpravodajství a tématické pořady.

Převeďte obchodní vztahy z reálného života na internet. Pište o firmách, se kterými spolupracujete a to stejné požadujte od nich. Vhodné jsou také lokální katalogy a ověřená místa na mapách (Mapy.cz, Google Maps > Places). Motivujte i své zákazníky k psaní recenzí a hodnocení vašeho brandu. Požadujte odkaz na stránkách svého profesního sdružení (cechy, komory).

Sociální zodpovědnost firmy je způsob, jak podpořit dobrou věc a ještě si udělat reklamu. Může se jednat o podporu neziskového projektu, nebo vlastní charitativní kampaň (např. akce Avonu proti rakovině prsou). Odměnou za sociální zodpovědnost jsou odkazy ze stránek projektu, upoutání pozornosti médi a veřejnosti.

Svět virtuálních lidí

Po Google Penguin 2,0 je větší důraz kladen na kvalitu obsahu. Penguin se snaží vyhodnotit, které stránky jsou pro čtenáře zajímavé. Jedním ze signálů kvality je odezva na sociálních sítích, blozích a uživatelských komunitách (uživatelské recence firem a produktů).

Komunikujte s uživately a kanály. Sdílejte a komentujte obsah, který souvisí s předmětem vašeho podnikání. Vtipkujte s konkurenční značkou, odpovídejte na dotazy, komunikujte, ale nespamujte s reklamou. Budujte brand a propagujte hodnoty, které reprezentují positioning produktu / firmy.

Budujte značku (brand), podněcujte hovory o vaší značce, vejděte ve známost. Vytvářejte přidanou hodnotu vaší značky, jako symbolu životního stylu. Utvrzujte positioning brandu.

Používejte sociální tlačítka a pluginy na vašem webu. Usnadníte tak sdílení obsahu napříč sociálními sítěmi. Sociální pluginy podporují vytváření komunity fanoušků a sympatizantů.

Mějte strategii pro sociální sítě, podle které budete vytvářet a šířit obsah. Pro každou síť by jste si měli vytvořit vlastní strategii dle charakteru dané sítě. Nezapomínejte na Google+, které přímo ovlivňuje výsledky vyhledávání na Google. Google+ a Twitter také zvyšují rychlost indexace nového obsahu. Vytvářejte fotky, koláže, videa, anketky, události, hangouty a další obsah, který má virální potenciál. Obsah by měl reflektovat positioning produktu / firmy.

Poznámka na konec

"Staré SEO" stále funguje na vyhledávač Seznam.cz. Přesto i Seznam.cz usiluje o podobné cíle jako Google, takže lze očekávat, že dříve, nebo později, příjdou na podobné vylepšení algorytmu, jako je Google Penguin. Proto je lepší nasadit si laťku výše a neusilovat jen o okamžitý efekt, ale mít i dlouhodobou strategii.

Článek byl inspirován článkem The Three Pillars Of SEO In 2013: Content, Links, And Social Media od Jayson DeMers, ale nejedná se o překlad.