Spokojení zákazníci, kteří neexistují

Doporučení spokojených zákazníků je cennější než sebepřesvědčivější reklama. Ví to zákazníci, ví to vyhledávače a ví to i marketéři. Nelze se proto divit, že nepoctiví marketéři a firmy vytvářejí "černé duše". Tedy smyšlené zákazníky, nebo i skutečné lidi, kteří jsou bez jejich vědomí zneužiti k propagaci produktu, nebo značky.

Hlavní důvody, proč nevytvářet černé duše

  • černé duše nic nekupují, ani nemluví o značce
  • až se podvod s černými dušemi provalí, tak můžete očekávat mediální odezvu
  • až veřejnost zjistí, že používáte černé duše jako své spokojené zákazníky, tak vám přestanou věřit

Kupování fanoušků

Z nějakého důvodu některé firmy touží mít černé duše jako fanoušky na sociálních sítích. Obvyklý argument pro nákup černých duší zní "vypadá to lépe". Černé duše na sociálních sítích se dělí na tří základní skupiny. Může se jednat o zcela fiktivní uživatele, uživatele z "rozvojové země", nebo podvedené uživatele. Všechny typy uživatelů zvyšují cenu za sponzorované příspěvky.

Podvedení uživatelé jsou reální uživatelé ze stejné země, ale netuší, že jsou fanoušky určité stránky. Tento typ černých duší je nejškodlivější. Jejich získání se dělá často pomocí zkrácených odkazů (např. přes bit.ly ), které obsahují parametry pro sledování stránky. Uživatel se tak stane fanouškem pouhým kliknutím na odkaz. Stal se tak fanouškem bez jeho vědomí. Dříve či později na to podvedený uživatel příjde a začne se ptát, jak se stal fanouškem stránky. Admin stránky si tak užije dost nepříjemné dotazy. V očích podvedeného uživatel dojde k znevěrohodnění značky a pravděpodobně si to nenechá pro sebe. Tento typ černých duší velmi často získáte pomocí "nákupu fanoušků" na internetových fórech.

Spokojený zákazník z fotobanky

Dalším nešvarem českých firem, ale i politických stran, je vytváření fiktivních zákazníků, nebo respondentů. Jedná se o vesměs pozitivní reference, nebo vyjadřování názorů, které mají podpořit určitý subjekt. Tito respondenti a zákáznicí jsou prezentováni jako reální lidé, ale stačí ověřit fotografii přes vyhledávání obrázků a zjistíme, že se jedná o fotku z fotobanky, nebo jiného webu. Firmy, které se dopouští tohoto jednání se brání "ochranou osobních údajů zákazníka". Přesto užití fotky z fotobanky místo fotky skutečného zákazníka vzbuzuje pochybnost. Pokud zákazník s focením nesouhlasí, tak je lepší uvést referenci bez fotografie, než znevěrohodňovat tvrzení použítím fotky cizího člověka.