Z čeho se skládá cena SEO

Cena SEO se liší dle projektu a poskytovatele služby. Záleží na stávající kvalitě webu, obsahu, konkurenčnosti tématu a rozsahu optimalizace. V tomto článku se pokusím odpovědět na základní otázku mnohých klientů: "Kolik stojí to SEO?"

Kvalita webu - On page

Optimalizace většinou nevyžaduje tvorbu nového webu, přestože to mnohé firmy rády doporučují. Cena za optimalizaci je z části ovlivněna kvalitou stávajícího webu. Čím je dokonalejší, tím méně úprav. Některé weby se obejdou zcela bez nutnosti měnit kód, nebo něco doprogramovávat. Každý konzultant by měl mít kritického ducha a hledat detaily, které ovlivňují dokonalost celého díla. Není tedy divu, že konzultanti téměř vždy s něčím příjdou. I mistr tesař se utne a chybička do kódu se vloudí.

Obsah webu

Obsah je král. Bez kvalitního obsahu není kvalitní SEO. Pokud obsah nemáme, tak ho musíme vytvořit. Čím konkurenčnější odvětví, tím větší důraz na rozmanitost, originalitu a kvalitu obsahu. Dbáme také na správné vyplnění alt popisů u obrázků, stejně tak jako na vhodně volené názvy souborů.

Jak poznat nekvalitní obsah webu

  • Nadpisy stránek jsou příliš obecné. Obvykle se jedná o fráze: "Vítejte na našem webu", "O nás", "Služby", atd. Nadpisy se polínají i do titulku webu. Obecný nadpis nepřináší žádnou informační hodnotu, proto jako by ani nebyl.
  • Automatické texty, nebo amatérský copywriter také umí napáchat mnoho zvěrstev. Kvalitní obsah je čitelný. Pokud v obsahu nadužíváme klíčová slova a fráze, tak text velmi často přestává být čitelný. Přesto právě začátečníci mají tendenci násilně opakovat klíčová slova do zblbnutí. Což nudí čtenáře a ani vyhledávací roboti takovým textem nejsou nadšeni.
  • Problém obecných textů není problém jen nadpisu. Je celkem obvyklé, že firma ví, co prodává, ale neumí to sdělit. Pak se na webu dočteme různé odborné termíny, ale nezjistíme cíl podnikání, protože se zdá příliš "samozřejmý". Většina firem má podnikatelský plán, jehož součástí jsou mise a cíle firmy. Tyto informace by měly být viditelně uvedené na webu ve formě sloganu tak, aby každý i náhodný návštěvník rychle zjistil, čím se firma zabývá.

Konkurenčnost tématu

Dalším významným faktorem ceny je konkurenčnost. Pokud poskytujete služby jen na úzce vymezeném území, tak nepotřebujete celostátní marketing. Příkladem může být kavárna v Děčíně. Místní službu vyhledáváme přes lokalizované výrazy. Tedy nejčastěji město, okres, nebo kraj.
Pro takový typ podniku není nutné vynakládat náklady na placené články. Zcela postačí vyladěné webové stránky.

Sociální sítě

Sociální sítě jsou v případě B2C obchodu téměř nepostradatelné. Sociální signály (sdílení, komentování a bodování ) jsou faktorem ovlivňující výsledky ve vyhledávání zejména na Google. U více konkurenčních oborů se proto práci se sociálními sítěmi nevyhneme. Tím opět rostou náklady na SEO a tedy i cena.

Obsahový management a linkbuilding

Vhodným příspěvkem propagace je psaní vlastního blogu. To ovšem stojí čas. Pro vyšší kvalitu obsahu je lepší najmout si profesionálního copywritera, který má zkušenosti s psaním textů pro weby. Copywriter nám tedy sepíše články. V případě více konkurenčních oborů je vhodné publikovat články na dalších tématických webech ( news weby, e-magazíny, blogy). Náklady na zveřejnění článku jsou závislé na čtenosti konkrétního webu. Cena za zveřejnění může být pár stovek i několik tisíc. Náklady na sepsání a publikaci článků jsou tedy další významnou položkou, kterou platíte v ceně za SEO.

Poskytovatel

Výrazný rozdíl v celkové ceně za SEO služby je faktor poskytovatele. Agentury nabízí vesměs širší nabídku služeb, které jsou vzájemně provázané. Naopak freelancer je většinou specializován na několik málo služeb. Je totiž reálně nemožné dělat několik služeb na nejvyšší možné úrovni. Cena je tedy určena i provozními náklady, rozsahem služeb a kapacitou. Důležitá je i vnímaná prestiž poskytovatele. Vyšší vnímaná prestiž značky vede k více poptávkám a tím i k větší ceně.

Agentura

V ceně SEO od agentury platíte práci obchodního zástupce, projektového manažera, grafika, copywritera a SEO konzultanta. K tomu je ještě nutné připočítat náklady na provoz kanceláře a propagaci agentury. V agentuře pracuje více lidí, kteří se úzce specializují na své téma. Proto agentury dokáží realizovat i složitější projekty, na které by freelancer jednoduše kapacitně nestačil.

Freelancer

Služby freelancera jsou levnější než od agentury. Freelancer vydělává jen na sebe. Velmi často pracuje i z domova, takže ušetří za provoz kanceláře. Na druhou stranu nemůžeme očekávat širší rozsah služeb. Nechává se najímat do agentur.

Systém vzdělávání

Každý obor se vyvíjí. Některé se vyvíjí rychleji, jiné zase pomalu. Čím rychlejší vývoj, tím větší potřeba neustálého vzdělávání. SEO patří mezi rychle se vyvíjející ovětví. Konzultant tak musí věnovat svůj čas vzděláváním se v oboru. I čas věnovaný sebevzdělávání se pak projevuje v hodinové taxe konzultanta. Čím více ví a umí, tím více jeho práce stojí. Zároveň pracuje rychleji, protože nedělá chyby začátečníků.

Daně a povinná pojištění

I v ceně SEO služeb jsou započítány náklady na daně a povinná pojištění. Využíváním SEO služeb tak prospíváte státní pokladně a sociální politice státu.


Obvyklé sazby na trhu za SEO

SEO konzultace: 400- 3 000 Kč / hodina
SEO analýza webu: 2 000 - 25 000 Kč / web
Copywriting: 100 - 1 000 Kč / normostrana

štítky: