Časté chyby v SEO a linkbuildingu

Tvorba webových stránek by měla reflektovat aspoň základní pravidla SEO. V tomto článku se zaměřím na nejčastější chyby, se kterými se na webových stránkách setkávám.

Obecná slova a prázdné fráze

Velmi často se tvůrci webových stránek nezajímají o jejich informační hodnotu. Desing a lenost vyhrává nad srozumitelností. Obzvláště trestuhodné jsou příliš obecné nadpisy a titulky.

Příklady častých příliš obecných nadpisů:

  • Vítejte na našem webu
  • Úvod
  • O nás
  • Produkty

V některých případech dokonce nadpisy a titulky chybí. Tento nešvar je občas vidět i u firem, které nabízí SEO služby. Seriózní firmy ovšem nadpisy a titulky neignorují. Problém s příliš obecnými nadpisy a titulky je zejména v nízké informační hodnotě. Čtenář z nadpisu či titulku nepozná, co je obsahem webové stránky.

Zaspamovaný titulek

Slova v titulku (title) mají velký vliv na pozice na Seznam.cz i Google.cz. To vede začátečníky k zaspamování titulku. Titulek s tak stane směsicí klíčových slov, která se i opakují. Informační hodnota titulku je naopak velmi malá.

Příklad zaspamovaného titulku:
SEO optimalizace, Kvalitní SEO servis a SEO marketing pro vyhledávače

Všude stejné nadpisy, titulky a descriptions

Nedbalost, či lenost také někdy vede k duplicitě nadpisů, titulků a popisů (meta descriptions) na všech stránkách webu. Všechny podstránky se tak tváří, jako by obsahovaly stejné obsah. Analogicky je to podobná situace, jako bysme četli knihu, kde se všechny kapitoly jmenují jako název knihy. Informační hodnota duplicitních titulků, nadpisů a popisů je tedy velmi nízká.

Nevyplněné alt popisy obrázků

Fulltextový robot nerozpozná obsah obrázku. Slouží k indexaci textu a HTML. Programátoři si často šetří práci a nevyplňují alt popisu u obrázků, nebo vyplní alt popis velmi obecně. Fulltextový robot tak neví, co je na obrázku. Obrázky tak mají nižší šanci umístit se ve vyhledávání obrázků a zároveň se snižuje potenciál i pro pozice ve fulltextovém vyhledávání. Obzvláště trestuhodná ja situace, kdy z nějakého mě neznámého důvodu je nakódován nadpis jako obrázek, který ani nemá vyplněný alt popis. I tato chyba není sci-fi, ale běžná realita tvorby webových stránek.

Chybějící sitemap.xml

Sitemap.xml je mapa webu pro fulltextové roboty. V případě malých webů není sitemapa nutností, ale u eshopů a rozsáhlejších webů je sitemapa potřeba. Roboti si mapu stahují a tak vědí, jaké podstránky web obsahuje. Je to rychlejší proces, než kdyby si vyhledávač měl indexovat všechny URL webu sám.

"SEO texty" - obsahový spam

Termín SEO texty je dost zavádějící, protože takové texty se SEO moc společného nemají. Přesnější výraz je obsahový spam. Znakem obsahového spamu je nadměrné a často i nesmyslné opakování klíčových slov takovým způsobem, že text je pro lidské návštěvníky špatně čitelný a nebo popírá jazykové zvyklosti. Často dochází k obsahovému zbytnění, tedy nárůstu počtu slov na úkor informační hodnoty textu. Počátkem této chyby jsou nesmyslné tvrzení o nutnosti určitého procentuálního zastoupení klíčového slova v textu. Správné zastoupení klíčového slova je totiž přirozené zastoupení. Přirozené zastoupení můžeme definovat jako frekvenci, ve které klíčové slovo používáme v běžném mluveném projevu.

Příklad obsahového spamu:
Nabízíme služby SEO optimalizace, optimalizace pro vyhledávače, které zlepší pozice webu ve vyhledávačích. SEO je zdrojem návštěvnosti z vyhledávačů zdarma. Pomocí SEO optimalizace vám přivedeme návštěvníky z vyhledávání.

Duplicitní obsah

Texty webových stránek by měly být originální. Vyhledávače přirozeně preferují originální text. V případě duplicitních textů by měla být duplicita odstraněna z vyhledávání, nebo je vytlačena na "nedohledatelné" pozice.

Přímo na webové stránce často vznikají duplicity mezi doménou s www a bez www. Doména druhého řádu a doména třetího řádu jsou z pohledu vyhledávačů zcela odlišné domény. Obsah http://seowebmaster.cz tedy nemusí být stejný, jako obsah http://www.seowebmaster.cz. Z tohoto důvodu používáme redirect přes .htaccess, který zabrání nežádoucí duplicitě obsahu domén.

Čarování s odkazy: nákup, masivní výměna, "PR články"

Dalším častým problémem při propagaci webové stránky je nákup odkazů, masivní výměna odkazů a "PR články" (ve skutečnosti obsahový spam). Tyto aktivity jsou nevhodné, protože odporují pravidlům vyhledávačů. Zejména Google má propracovaný systém odhalování manipulace s odkazy. V případě odhalení pokusu o manipulaci vyhledávání pomocí odkazů dochází k penalizaci na zadané klíčové slovo. Obzvláště nebezpečné je nadužívání určitých klíčových slov v textu odkazů. Texty odkazů by se měly měnit (skloňování, synonyma, kontextové fráze).

štítky: