PR články, nebo obsahový spam?

Populární metoda linkbuildingu jsou PR články. Velmi často se ovšem pod PR články skrývá obsahový spam. Kde končí PR a začíná spam?

Co je to PR

PR je hojně využívaná zkratka pro Public relations, tedy vztahy s veřejností. Pod PR řádíme vztahy s médii, vládou a úřady, komunitou, zaměstnanci a investory. Každá oblast PR má svá specifika a zároveň se i doplňují.

K propagaci webových stránek můžeme využít několik typů dokumentů a událostí. Do dokumentů lze umístit odkazy a tak je využít i pro linkbuilding. Přesto hlavním smyslem je vytvářet zajímavý obsah, který má potenciál být přirozeně sdílen. PR je také přirozený způsob linkbaitingu, tedy samovolného "přitahování" pozornosti a tím i odkazů.

Media relations - vztahy s médii

  • tiskové zprávy
  • reakce na důležité události
  • expertní komentáře
  • případové studie
  • tiskové konference

Community relations - vztahy s komunitou

  • sponzoring komunitních událostí
  • společenská zodpovědnost (podpora neziskových projektů)

Z pohledu linkbuildingu jsou vztahy se zaměstanci, vládou a investory víceméně minoritní aktivity. Přesto i takové aktivity můžou vzbudit zájem u šiřší veřejnosti a médií. Spokojený zaměstnanec bude přirozeně propagovat svého zaměstnavatele na sociálních sítích, fórech, nebo osobním blogu. Dokumenty určené pro vládu a investory zase můžou být zdrojem pro odbornou novinářskou práci, nebo potenciální obchodní partnery.

Employee relations - vztahy se zaměstnanci

  • noviny pro zaměstnance
  • nástěnky, schůze
  • firemní benefity

Government relations - vztahy s vládou a úřady

  • expertní komentáře k zákonům a normám
  • prosazování nových norem a zákonů

Investor relations - vztahy s investory

  • výroční zprávy, zprávy o hospodaření
  • členství v cechovních a obchodních organizacích
  • valné hromady, schůze

Znaky obsahového spamu

Hlavním znakem obsahového spamu je vytváření obsahu jen jako "omáčky" pro odkazy. Jedná se o články zaspamované klíčovými slovy, které ovšem mají nulovu informační hodnotu. Obsahový spam je generován buď pomocí scriptů, nebo levnými copywritery. Obsahový spam nezajímá čtenáře, novináře, úředníky ani potenciální obchodní partnery. Ve své podstatě není vůbec určen pro lidi.

Obsahový spam se často vyskytuje na tzn. "PR webech", které se skutečným PR nic společného nemají. Jedná se o webové stránky, kde může publikovat kdokoliv a cokoliv. Tyto weby v podstatě nikdo nečte a slouží jen jako farmy na odkazy. Obsahový spam má velmi často tři odkazy. Dalším typickým znakem obsahového spamu je, že všechny odkazy z článku směřují na stejnou doménu. Obsahový spam je algorytmicky penalizován pomocí Google Penguin.